Artikler
Tryllekino er en erfarings- og forskningsbasert aktivitet. Det finnes mange artikler og fagbøker som omhandler viktigheten av høytlesning, rim og regler, eventyr og sang, helt fra spedbarnsalderen.
Jeg har samlet noen av de viktigste Tryllekino-relaterte artiklene som er lette å søke opp på internett her:
Barn skal se - ikke bare bli sett - Solveig Østrem
Barnehagens språkmiljø - Lesesenteret
Barns lek og språkutvikling kan ikke atskilles - Utdanningsforbundet
Bedre språk med godt forhold til pedagogen -Barnehage.no
Bruk rim og regler for a trygge barna
Den autoritative voksenstilen - Læringsmiljøsenteret UiS
Det er viktig å lese høyt - Gyldendal
Det er sammenheng mellom barnehagekvalitet og frafall i skolen - Aftenbladet
Dette lærer du ved å lese for barnet ditt - Familieverden
Eventyrlesing for barn - av Kjell Totland
Forebygging av lese- og skrivevansker i barnehagen - UiO
Foreldres høytlesning for barn er halvert på ti år - Aftenposten
Forsker: Tospråklighet er først og fremst en fordel for ressurssterke - Aftenposten
Født i Norge, har gått i barnehage, men kan ikke språket - Aftenposten
Gode lesere blir smartere - Goboken
Gode råd til leselykke - klikk.no
Helse i hvert ord - Lesesenteret UiS
Ikke tospråklig men halvspråklig - Kommunal rapport
Innsatsen mot frafall starter i barnehagen - Aftenposten
Knekk lesekoden med sanger vi alle kan - Fava
Kommunikasjon, språk og tekst - Udir.no
Kultur for lesing - Lesesenteret
La ord komme i fokus - Digitale Utgivelser ved UiO (DUO)
Leseopplæringen har allerede begynt - Goboken
Minoritetspråklige barnehagebarn - Lesesenteret UiS
Musikk og andrespråk - Nora B. Kulset
Ny kunnskapsoversikt - språk i barnehagen fundamentet leseforståelse
Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter - Utdanningsforbundet
Repetert lesing - Lesesenteret UiS
Sang letter språktilegnelse for barn - Krafttak for sang
Sang og musikk kan bidra til bedre språkutvikling - Utdanningsdirektoratet
Språk i barnehagen - Utdanningsdirektoratet
Språk, identitet og personlighetsutvikling - Gyldendal
Språk og atferdsvansker sett i et minoritetsspråklig perspektiv - Utdanningsforskning
Språk og helse - Kameratstøtte
Språk og leseaktiviteter - Språkløyper
Språk, tenkning og tospråklighet - av Sonil Loona (Psykolog og Seniorrådgiver ved NAFO)
Språkkartlegging, T.R.A.S. og risiko for dysleksi - masteroppgave av Hilde Skaaland UiB
Språkkompetanse går ikke ut på dato - Norsk Lektorlag
Språksvake barn får store problemer - NRK
Språktiltak Oslobarnehagen må endres - Aftenposten
Språkvansker gir ensom lek - Forskning
Store forskjeller i språkforståelse mellom en- og tospråklige barn - Aftenposten
Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen - Regjeringen
Tidlig innsats gir mindre frafall - Forskning
Tidlig læring avgjør - Dagsavisen
Tidlig læring avgjørende - Læringslivet
Treating dyslexia - Smart Kids
Vanskeligere enn antatt å være tospråklig - Utdanningsvitenskapelige fakultet ved UiO
Vi risikerer å miste kontakt med barna våre - Aftenposten
Viktig med høytlesning - Familieverden
Å ikke prioritere norsk i barnehagen er uansvarlig- Lesesenteret UiS
Å lese for barna utvikler hjernen deres - Forskning
Å lese for livet - av Liv Villand
Å lese bøker med gjentakende mønster - Lesesenteret UiS
Å lære to språk - Norsk Helseinformatikk
Noen bøker på norsk og på engelsk:
Brudal, Paul Jan: Det ubevisste språket - psykologi og symbolbilder i folkeeventyrene
Bettelheim, Bruno : Eventyrets fortryllelse i psykoanalytisk belysning
Les for meg pliiis - om barn, litteratur og språk - Lesesenteret
Sæbø, Aud Berggraf: Drama i barnehagen
Treff: 19891